veelgestelde vragen

Deze lijst bevat de volgende informatie:

Algemeen
Aanmelden
Beveiliging
Roosters
Diversen

ALGEMEEN

voor wie is HEMA for me bestemd?
HEMA for me is voor alle medewerkers van HEMA die loon ontvangen van HEMA. Alle HEMA medewerkers met een actief personeelsnummer vallen in deze categorie.
Alle medewerkers van HEMA krijgen een registratiecode waarmee zij zich kunnen aanmelden en alle onderdelen van HEMA for me kunnen bekijken. Nieuwe medewerkers geven bij indiensttreding een persoonlijk e-mailadres op.  In hun welkomstbrief staat hoe zij zich op HEMA for me aan kunnen melden. Ook niet ingelogde bezoekers kunnen de website bekijken, maar zij hebben geen toegang tot het afgeschermde deel (zie hieronder).

welke informatie vind ik op HEMA for me?
je vindt hier niet-functionele, nice-to-know informatie over HEMA. Dat wil zeggen informatie over HEMA en haar werknemers die je niet direct voor het uitvoeren van je werk nodig hebt, maar die wel leuk of nuttig is om te lezen.
Daarnaast vind je hier allerlei HR-gerelateerde informatie en kun je je persoonlijke gegevens inzien en wijzigen en je salarisstrook, uren- en verlofoverzicht downloaden (zie ook hieronder).

 

AANMELDEN

 

hoe meld ik me aan?
Het aanmeldproces voor huidige HEMA medewerkers bestaat uit de volgende stappen:

  • Stap 1: je hebt een introductiebrief met daarin je persoonlijke registratiecode ontvangen;
  • Stap 2: ga naar hema.n/forme en klik op de knop inloggen rechtsboven in het scherm;
  • Stap 3: kies de onderste optie: "aanmelden met registratiecode";
  • Stap 4: vul op deze pagina je registratiecode en je personeelsnummer in. Je personeelsnummer vind je op je salarisstrook. Let op: voer je personeelsnummer in zonder eventuele voorloopnullen;
  • Stap 5: vul je (persoonlijke) e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord (minimaal 8 tekens waarvan minimaal 1 cijfer) in.

Je aanmelding is nu afgerond en je bent ook automatisch ingelogd.
Bekijk hier de uitgebreide instructie voor het aanmeldproces.

Heb je je nog niet aangemeld en ben je de brief met de registratiecode kwijt, neem dan contact op met je leidinggevende.


ik ben nieuw bij HEMA, hoe meld ik me aan?
Het aanmeldproces voor nieuwe HEMA medewerkers bestaat uit de volgende stappen:

  • Stap 1: bij je indiensttreding heb je een privé e-mailadres op gegeven;
  • Stap 2: ga naar hema.n/forme en klik op de knop inloggen rechtsboven in het scherm;
  • Stap 3: kies de tweede optie: "inloggegevens opvragen";
  • Stap 4: kies de eerste optie: "wachtwoord";
  • Stap 5: vul je personeelsnummer (zonder eventuele voorloopnullen), hiermee kun je een link opvragen om je wachtwoord in te stellen. Dit e-mailbericht wordt gestuurd naar het e-mailadres dat je bij indiensttreding op hebt gegeven;
  • Stap 6: klik op de link in de mail en stel een zelfgekozen wachtwoord (minimaal 8 tekens waarvan minimaal 1 cijfer) in;
  • Je aanmelding is nu afgerond en je bent ook automatisch ingelogd. In het vervolg kun je inloggen met je e-mailadres en wachtwoord.

Bekijk hier de uitgebreide instructie voor het aanmeldproces voor nieuwe medewerkers.

 

waarom moet ik mij met een persoonlijk e-mailadres aanmelden?
Omdat niet elke medewerker over een HEMA e-mailadres beschikt, kun je ook gebruikmaken van een persoonlijk e-mailadres. Aanmelden met een HEMA e-mailadres kan uiteraard ook. Aangezien er een koppeling gemaakt wordt met je persoonlijke gegevens is het niet mogelijk om een functioneel e-mailadres te gebruiken.

wat moet ik doen als het systeem aangeeft dat mijn e-mailadres al in gebruik is?
Voor het aanmaken van een account is een uniek e-mailadres nodig. Als het e-mailadres al in het systeem is opgenomen, kun je dat niet nog een keer gebruiken. Dit kan komen doordat je bijvoorbeeld al eerder een aanstelling als stagiair hebt gehad en nu in dienst bent gekomen. Je hebt dan twee personeelsnummers en hebt dan ook twee e-mailadressen nodig om je op de portal aan te kunnen melden.

 

BEVEILIGING

 

waarom is er een openbaar deel & afgeschermd deel HEMA for me?
HEMA for me is deels openbaar en deels afgeschermd. Dit betekent dat je een deel van HEMA for me slechts kan zien als je bent ingelogd. Sommige informatie is bedrijfsgevoelig en daarmee alleen bestemd voor HEMA medewerkers. Daarom kan het zijn dat je minder berichten ziet als je niet bent ingelogd op HEMA for me. Bovendien is er een deel met je persoonlijke gegevens dat nog extra beveiligd is.

 

waarom moet ik inloggen?
Nadat je je op een device (pc/laptop/smartphone/tablet) hebt aangemeld, ben je automatisch ingelogd. Je hebt nu toegang tot het afgeschermde deel van HEMA for me en (gedurende 15 minuten) tot  je eigen beveiligde persoonlijke gegevens.
Je hoeft voortaan op dit device niet meer in te loggen om het afgeschermde deel te bekijken, tenzij je helemaal uit het systeem bent uitgelogd. Voor het bekijken van je persoonlijke gegevens moet je wel elke keer opnieuw inloggen, dit is een extra beveiliging.


zijn mijn persoonlijke gegevens goed beschermd?
Om jouw privacy te garanderen zijn jouw persoonlijke gegevens extra beveiligd. Dit betekent dat je alleen toegang hebt tot jouw persoonlijke gegevens en salarisstrook als je nogmaals inlogt. Als extra beveiliging word je na 15 minuten automatisch uitgelogd uit dit persoonlijke deel.

 

wanneer moet ik uitloggen?
Als er door meerdere personen van hetzelfde workstation(in de winkels) gebruik wordt gemaakt, raden wij  aan altijd uit te loggen om te voorkomen dat anderen toegang hebben tot jouw persoonlijke gegevens (ook al word je na 15 minuten automatisch uitgelogd).
Houd er ook rekening mee dat je salarisstrook, wanneer je die downloadt op een gemeenschappelijk workstation, op die computer kan worden opgeslagen. Wij raden aan je salarisstrook alleen op je eigen, privé computer te downloaden.

 

is dat wel veilig, mijn salarisstrook online?
De salaris- of urenstrook wordt met de komst van HEMA for me (ook) digitaal aangeboden. Hierdoor heb je altijd en overal toegang tot je salaris- of urenstrook. Deze is te vinden bij je persoonlijke gegevens en dus veilig achter een extra inlog weggestopt.

 

hoe kan ik zien of ik in- of uitgelogd ben?
Als je als HEMA-medewerker bent ingelogd verschijnt er op de desktop een extra menubalk bovenin het scherm met o.a. toegang tot je persoonlijke gegevens en HR-informatie. Helemaal rechts in deze balk staat een slotje. Is dit dicht dan ben je ook ingelogd in je persoonlijke gegevens. Is dit slotje open dan ben je dus wel ingelogd als HEMA-medewerker, maar kun je (en anderen die eventueel van een gezamenlijk workstation gebruikmaken) niet bij je persoonlijke gegevens.  Op een tablet en/of smartphone zit het menu weggestopt in een zogenaamd hamburgermenuutje (drie horizontale streepjes boven elkaar).

 

hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?
Als je je wachtwoord wilt wijzigen, ga dan als je ingelogd bent in het menu naar profiel en klik op wachtwoord wijzigen. Volg de stappen op het scherm.

 

wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord vergeten ben?
Ga naar het inlogscherm en klik op de knop inloggegevens opvragen. Geef hier aan dat je je wachtwoord wilt opvragen. Je krijgt dan een nieuw wachtwoord toegestuurd op het e-mailadres waarmee je je hebt aangemeld.

 

hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?
Je kan zelf je persoonlijke gegevens wijzigen. Je bent bijvoorbeeld verhuisd, je hebt een nieuw telefoonnummer of je burgerlijke staat is veranderd. Dan ga je in het menu naar persoonlijke gegevens en vervolgens naar mijn gegevens. Door middel van het ‘potloodje' naast de gegevens kan je deze wijzigen. Het kan één tot twee dagen duren voordat deze informatie verwerkt is in de administratie. Je ontvangt ter bevestiging van de wijziging een e-mail.  

 

ROOSTERS

bij wie dien ik mij te melden indien ik een fout in het rooster constateer en/of een vraag over het rooster heb?
Jouw leidinggevende is altijd jouw contactpersoon in het kader van vragen betreffende HEMA for me en roosters. 


voor welke smartphones is het rooster geschikt en leesbaar?
Voor zowel Apple als Android toestellen is het rooster  zichtbaar

zijn wijzigingen in het rooster direct zichtbaar binnen HEMA for ME?
Wijzingen in het rooster worden elke nacht verwerkt en doorgestuurd.   Het is helaas niet mogelijk om  realtime alle wijzigingen direct door te geven. Er zit dus altijd maximaal één nacht tussen het oude en nieuwe rooster.

krijg ik een signaal / mail dat mijn rooster is aangepast?
Wijzigingen in het rooster binnen twee weken voor aanvangen moeten altijd aan de medewerker worden gecommuniceerd en deze wijzigingen dienen dan ook in overleg plaats te vinden.  Deze wijzigingen worden altijd via de leidinggevende gecommuniceerd. echter zal dit niet via HEMA for ME door middel van bv een push-mail worden ondersteund.

kan ik ook de voorgaande dagen opvragen?
Wij tonen de huidige dag en huidige week + volgende week.  Terugkijken in het verleden is dan ook niet mogelijk.

waarom kan ik niet 2 tot 3 weken vooruit kijken?
Het is op dit moment technisch niet mogelijk om verder dan 1 week vooruit  te kijken ivm  de hoeveelheid data die dan binnen HEMA for ME beschikbaar zou moeten worden gemaakt

ik werk in verschillende filialen hoe  kan ik  zien waar ik dien te werken?
Op dit moment is het technisch nog niet mogelijk om een filiaalnummer te tonen.  Wij kunnen alleen een begin en eindtijd tonen waardoor je altijd een check dient te doen in het filiaal.

ik wil graag zien op welke divisie ik ben ingepland waar kan ik dit zien?
HEMA for ME toont alleen een begin- en eindtijd op filiaalniveau.

kan ik ook verlof aanvragen via HEMA for me?
Nee, dit is nog niet mogelijk.

ik zie een grijze balk , wat betekent dit?
De grijze balk betekent dat je niet hoeft te werken.

ik zie het woord afwezig, wat betekent dit?
Het woord afwezig betekent dat je verlof hebt opgenomen of ziek bent gemeld.

 

DIVERSEN

 

waarom zie ik bepaalde doorgelinkte websites niet of krijg ik een foutmelding?
Indien je op een HEMA workstation HEMA for me bekijkt dan gelden op dat workstation de reguliere  beveiligingsinstellingen. Hierdoor kunnen Youtube, Facebook en andere websites geblokkeerd zijn. Dit probleem speelt uiteraard niet op je eigen privé desktop of laptop.

 

hoe kan ik een probleem melden, een vraag stellen of een suggestie doen?
Neem voor alle vragen, opmerkingen, ideeën etc. contact op met je leidinggevende. Hij/zij zal ervoor zorgen dat deze op de juiste plek terechtkomen en opgevolgd worden. Indien het een technisch of functioneel probleem met de website betreft, beschrijf dit dan met de volgende onderdelen: wat is het probleem  (illustreer dit het liefst met screenshots)  op welke pagina heeft het betrekking, welk type device gebruik je (desktop,tablet,mobiel), welk besturingssysteem ( Mac OS voor Iphone, Ipad, Macbook etc,  Android / Windows mobile etc) gebruikt het device?